lördag 6 mars 2010

Flygplanstoalett...

I onsdags ringde vår kontakt på SmålansVillan mig och sa att han hade pratat med Kungsbacka kommun om avlopp för vår räkning och då fått veta att de samma dag fattat beslut om att de enbart kommer tillåta slutna system i fortsättningen.

Vad innebär då detta för oss? Jo, för det första kommer det att bli billigare eftersom det är ganska dyrt att ha egen minireningsverk och en infiltrationsbädd, vi kommer behöva två avsloppssystem, ett för toaletten och ett för dusch, disk mm, husets avloppsystem måste modifieras lite och istället för vanliga toaletter kommer vi att få ha vacuumtoaletter! Min första tanke när jag hörde detta var flygplanstoaletter men nej, riktigt så illa är det inte men vacuum av något slag blir det iaf, något som vår kontakt skulle kolla upp lite närmare under veckan.

Magnus fick i uppdrag att besöka våra blivande grannar för att ta reda på var deras vattentäckter finns så det var bara att åka ut och knacka på! Det verkar som vi kommer få väldigt trevliga grannar som var väldigt positiva och supertrevliga.

Idag har vi varit ute vid tomten och haft med oss mina föräldrar för lite koll på huset som står där om vi kan riva själva. Pappa kände väl att min beskrivning av storleken på huset var lite vag och det visade sig att det är aaaaningen större än en friggebod som var min första uppskattning, närmare bestämt är huset 44 kvm....

Alexander spanar in smältvattnet medans mamma, pappa och Magnus diskuterar husets storlek...

...uppmätning pågår... För den som är uppmärksam så ser man att det står ett elskåp längsvägkanten som om vi har otur hamnar mitt i vår uppfart, något vi inte tänkt på innan...

Jag gör min egna lilla uppmätning och tomten fick godkänt- det finns tillräckligt med rymmarutrymme!

Det är en STOR tomt så tur att det finns lite ställen att vila mina små ben på i det härliga solskenet som vi hade idag!

Vy från tomten

4 kommentarer:

  1. Härlig utsikt! Det kommer bli super det där!! =) Spännande att följa alltihop.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, det var så rofyllt igår när vi var där så jag kände bara att det här kommer bli riktigt bra!

    SvaraRadera
  3. Men det blir nog jättebra tomten var fin

    SvaraRadera

Hej, vad kul att du kikade in och vill lämna ett litet meddelande till oss!