onsdag 11 augusti 2010

Det bidde visst lite bråttom...

Igår natt hade jag lite svårt att sova eftersom jag kände att det var så mycket som skulle göras innan grävarna kunde börja och markägaren skulle vara med och placera markbädden men det löste sig bra ändå. Är väldigt nöjda med vår markentreprenör måste jag säga för han förstår hur vi tänker och hur markägaren vill ha det och det går undan!

Jag och lilleman åkte ut till tomten direkt på morgonen och då hade Håkan och hans gubbar installerat sig på tomten och precis avslutat första diskussionen med markägaren. Vi gick ner och började röja undan lite sly medans grävarna försökte lokalisera röret från grannen som vi skulle behöva korsa, vilket gick snabbt. Givetvis var lilleman framme och studerade grävskopan och hålet!
En invaderad tomt!

Samtidigt som kommunen kom för att staka ut huset kom markägaren ner och sa att han nog hade ändrat sig och frågade om det gick att ändra placeringen av bädden (så gott som så som grävarna stakat ut den från början men han äger marken och bestämmer!) men Håkan fixade detta galant, huset flyttades upp 50 cm från vägen sett och kommer placeras 30 cm ovanför den befintliga grunden. Jättebra för oss eftersom vi då kan jämna till tomten ännu mer. Strax därefter kom det en lastbil med rör, 3-kammarbrunn, slang och annat som behövs för avloppet!

Här ska garaget stå...
... och här ska huset stå!
Panoramabild över större delen av tomten (klicka för större bild)

För att kunna fortsätta gräva var vi tvugna att rensa massa sly och eftersom jag var själv hjälpte gubbarna till och slet med detta. Lagom till vi var klara kom givetvis pappa med röjsågen som jag ringt och beklagat mig för så han erbjöd sina tjänster :-)

Pappa och hans svans efter att ha sågat ner ett par mindre träd
Avlastning av rör, slang, brunnar och gummiduk för vi valde att göra markbädden tät för säkerhets skull trots att det bara är BDT- vatten som kommer gå här (Bad, Disk och Tvätt)
Snårskogen har öppnat sig...

Efter lite mer röjande gick vi upp och tittade på utstakningen och vi konstaterade att vi skulle behöva flytta på all ved... Magnus frågade om jag skojade när jag ringde och berättade detta men nej, den behövde flyttas på. Första budet var även att skjulet skulle behövas tas ner innan helgen men eftersom prognosen visade på ösregn idag ställdes dagens arbete in och vi fick hela helgen på oss också!

Pappa och jag började flytta lite ved och på kvällen fortsatte Magnus och jag köra ett par skottkärror. I förmiddags ringde pappa till Magnus och de kom överrens om att inte åka till tomten idag men när jag kom till tomten efter en halvdag på jobbet var mamma och pappa där iaf och hade flyttat på nästan all veden! Vi fortsatte trots att det började regna lite lätt och naturligtvis lagom till att vi var färdiga slutade det att regna men nu är all ved flyttad på, träden som stod runt nedsågade och färdiga för transport till tippen!

Denna fina vedstapeln var vi tvugna att flytta på...... ja, det var en hel del ved...
... som fick hitta ny plats...
...och så här ser det ut nu när vi var klara!
Fikapausen fick avnjutas inne i skjulet på grund av regnet- kan säga att vi var lika blöta utifrån som inifrån när vi var klara!

Magnus och jag åkte tillbaka ut på kvällen och tömde skjulet på verktyg och redskap som jag körde till förrådet vi hyrt medans Magnus tog ner taket och började riva- nu går det undan!

Taket är borta och halva framsidan!

Dessa varningsskyltarna sitter förresten uppsatta längs vägkanten när vi kör till tomten men tack vara alla nyfikna folk som kom förbi tomten igår och en pappa som kan prata med allt och alla fick vi reda på att de håller sig en bit längre bort!

Stort tack till våra föräldrar som stället upp för oss med alltifrån barnpassning, kör 10 mil enkel resa för att röja sly o köra ved eller tvätta och laga mat till oss- TACK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, vad kul att du kikade in och vill lämna ett litet meddelande till oss!